Webshop Bejelentkezés






Termékkereső

Választható nyelvek

English Croatian Czech German Italian Romanian Russian Slovak Hungarian

Tűz van, babám!

E-mail Nyomtatás PDF

Felkészültünk: nagy szabad terület, vasedény, referenciapohár, benzineskanna, gumi és műanyag, valamint az oltóeszközök. Ilyen kísérletet otthon senki se végezzen!

Bizonyára minden autótulajdonos fejében megfogalmazódik a kérdés: vajon mit tegyen, ha netán lángra kap valami a motortérben, vagy zárlat okoz tüzet a kabinban. Magyarországon személyautókban nem kötelező tartozék a tűzoltó készülék, de éppen a fenti lehetőségek miatt egy gondos gazda tart valamilyen oltásra való eszközt a járműben. Az üzletekben többfélét lehet kapni. Csak azok viselhetik a „tűzoltó készülék” nevet, amelyek megfelelnek a hazai szabványban rögzített előírásoknak, s amelyeket a hazai hatóságok bevizsgáltak, és kiállták a laboratóriumi próbát. Ugyanakkor forgalmaznak úgynevezett tűzoltó spray-ket, ezeket nem vizsgálják be itthon, s nem is képesek olyan teljesítményre, mint a profi cuccok. A szabályok értelmében a flakonon fel kell tüntetni, hogy „Tűzoltó készüléket nem helyettesít!”, ezt több forgalmazó mégsem teszi meg. Ilyenkor elvileg felléphetne az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, ám a jogszabályok nem egyértelműek (a spray-khez kellene megfelelőségi igazolás vagy engedély, de nincs pontos kritériumrendszer, aminek meg kellene felelniük), ezért sokszor minden további nélkül a polcon maradnak e termékek.

Ezeket vizsgáztattuk (balról jobbra): Stac Plastic 350 ml, Blizzard 400 ml, Wat 21 B, Delta 34B, Rothenberger 500 ml. Mindegyiken volt jól értelmezhető használati útmutató, s egyikükkel sem okozott (fizikai) nehézséget az o

 

Úgy döntöttünk, kipróbálunk néhány, a hazai kereskedelmi forgalomban kapható oltót. Áruházak, autósboltok kínálatából választottunk ötöt: három spray-t és két valódi tűzoltó készüléket vettünk le a polcokról, utólag kiderült, hogy ezek közül kettőn (Stac Plastic és Rothenberger Firekiller & Oilkiller) hiába kerestük a már említett figyelmeztető szöveget. Egyszerű tesztet végeztünk: egy körülbelül 50 cm átmérőjű füles vasedénybe tüzet raktunk. Mielőtt a „referenciatüzet” kiválasztottuk, tájékozódtunk, hogy milyen lángokkal érdemes kísérletezni. A tűzoltó készülékek vizsgálati laboratóriumában „egységtüzeket” gyújtanak. A palackokat a gyártó tűzméretekhez igazítja, s fel is tünteti számokkal, betűkkel, hogy mihez használható az eszköz. A számok a tűz nagyságára (minél kisebb, annál kisebb méret), a betűk az oltandó felület halmazállapotára (A: szilárd, B: folyadék, C: gáz) utalnak. Személyautókhoz az 1 kg-os készülék az ideális, ezen a 34 B jelölés kiemelkedő képességeket sejtet: az eszköz egy 1170 mm átmérőjű tálba tett 20 l-nyi referenciafolyadékot (1/3 heptán, 2/3 víz) is el tud oltani.

 

 

Vízzel benzint oltani? Ezt csak egy pancserteszten érdemes kipróbálni. Persze azért nem árt, ha van egy-két palack víz az autóban, más vészhelyzetben még jól jöhet a benzin ellen hatástalan folyadék is

Nos, miután egyeztettünk egy tűzoltó készülékek tesztelésében nagy tapasztalatú szakértővel, arra a következtetésre jutottunk, hogy a következő alapanyagokból elkészített tűz jó lehet a teszthez: 2 dl 95-ös benzin, egy körülbelül 20x3 cm-es, vékony gumidarab, s egy virágültetéshez használatos műanyag cserép. Meggyújtás után néhány másodpercet vártunk, s csak utána kezdtük az oltást.

Egy fújás, és nyoma sincs a tűznek. A 34 B jelű Delta toronymagasan győzött. Azt azért nem árt tudni, hogy míg egy porral eloltott motorteret vagy utasteret szinte lehetetlen teljesen kitakarítani, a folyadék alapú spray-k oltóanyaga egyszerűen

lemosható


Laikusként fogtunk a próbába, így a művelet számunkra is sok tapasztalattal szolgált. A legfontosabb, s a kezdő lépés: el kell olvasni a használati utasításokat. Mindegyik eszközön van valamilyen biztosító fül vagy szelep, amit a működésbe lépés előtt el kell távolítani. A spray-k elvükben olyanok, mint bármelyik autóskiegészítő (például szilikon vagy kárpittisztító): meg kell nyomni a fejüket, és a permet elindul a lángok irányába. De csak kis intenzitással nyomják magukból az anyagot, össze sem lehet hasonlítani a szer kiáramlásának gyorsaságát egy valódi tűzoltó készülékével. Vigyázni kell, hogy ne legyünk túl közel a tűzhöz, mert a folyadék alapú oltók először felélénkítik a lángot, s csak másodpercek után érezni, hogy csökken a tűz mérete. A porral oltó valódi tűzoltó készülékek erőssége nem csak a jobb hatásfokban rejlik. Magabiztosabbá tehetik a megrémült autóst, hiszen – főleg a 34B jelűnél – a por szinte „elmossa” a lángokat. Utóbbinál (Delta, 5990 Ft) körülbelül 2 másodpercbe telt a tűz kivégzése, a műveletet háromszor megismételtük, s a por mindig győzött. Egyébként éppen e készüléknél merült fel bennünk, hogy – mivel csak kis mennyiségű oltóanyagot használtunk fel – eltehetnénk, s később is használhatnánk (egy kivételével a többi flakon teljesen kiürült). Szakértőnk ugyanakkor figyelmeztetett: a porszemcsék a kilövés után beszorulhatnak a szelep és a gumitömítés közé, így lehetővé teszik, hogy a hajtógáz (CO2) idővel elillanjon. Szabály tehát: a ki nem ürült palackot ellenőrzés és újratöltés céljából el kell vinni valamelyik bevizsgáló helyre, ahol újból üzemkésszé teszik.

Ha túl közel vagyunk a tűzhöz, még nekünk is bajunk eshet. A kisebb készülékek 1 méteres távolságból hatékonyak. Oltás előtt figyeljük meg, hogy a szél merre viszi a lángot!

Az 5490 Ft-ért árult WAT 21 B-s porral oltó egy nyomásra kilőtte teljes tartalmát, s bár nem volt kétségünk arról, hogy eloltja a tüzet, nem szerepelt olyan magabiztosan, mint a másik. A három spray-ből kettő (a 2490 forintos Blizzard és a 3990 Ft-os Rothenberger) épphogy sikerrel járt, csak a palackok kiürülése előtt tűntek el a lángok. A Stac Plastic spray meglepetést okozott: ez a legolcsóbb termék (1210 Ft), de bűzös folyadékával körülbelül 3 másodperc után elaltatta a tüzet. Ráadásul a benne maradt szer még egy kisebb láng megfékezésére is alkalmasnak bizonyult volna. A teszt kedvéért 1,5 l vizet is bevetettünk a tűz ellen. Tudtuk, hogy ez nem ér semmit, mégis kíváncsiak voltunk a hatásra: a tűz a szétfröcskölődő vízzel együtt szétterjedt. Tanulság: bár a víz egy kezdeti, nem benzin okozta bajnál (például füstöl a műanyag, de még nincs láng) még segíthet, ilyen esetben már csak ront a helyzeten.

Az öt készülék közül csak az egyikhez (Blizzard) nem tartozék a rögzítő eszköz. Válasszunk az autóban olyan helyet a palacknak (például az első ülés előtti tér, vagy az ajtóoszlop), ahol nincs útban, és gyorsan elérhető


A feladattal mindegyik termék megbirkózott. Mivel egy tűz oka nagyon sokféle lehet, nem állíthatjuk, hogy minden hasonló méretű lángot meg tudnak fékezni e szerek. Senki se legyen tehát nyugodt, ha autójában ott rejtőzik egy palacknyi por vagy oltófolyadék. Legyünk résen, és ha üzemzavart, füstölést, netán égett szagot érzünk, gyorsan cselekedjünk! Néhány másodperc késlekedés az autó (és esetleg emberek életének) végét is jelentheti.

Az Autó 2009/2. számából